بازاریابی یا مارکتینگ ؟

تاريخ ثبت : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱ و ۴۴ دقیقه

بازاریابی یا مارکتینگ یک استراتژی است که توسط یک شرکت برای برقراری ارتباط موثر با مشتری استفاده می شود. عملیات بازاریابی، موجب آگاهی هر چه بیشتر  مشتری از ویژگی های مختلف محصولات و خدمات می شود. یکی از مهم‌ ترین ابزار بازاریابی تبلیغات است. امروزه تبلیغات به روش های مختلفی انجام می شود و می تواند در تعیین سرنوشت یک برند بسیار اثر گذار باشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تبلیغات زمانی می تواند از اثربخشی لازم برخوردار باشد که استراتژی درستی برای پیاده سازی آن طراحی شده باشد. یکی از سوالات رایج اغلب افرادی که برای توسعه کسب و کار خود تبلیغات انجام می دهند، این است که از کجا بدانیم تبلیغات، تا چه اندازه ما را به اهدافمان رسانده است؟روش های مختلفی برای اعتبار سنجی تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی وجود دارد، ما سعی داریم در این مطلب به این موضوع بپردازیم و بدون پرداختن به مسائل تخصصی به این سوال جواب بدهیم که فاکتورهای مهم در نظارت بر اجرای برنامه تبلیغاتی چیست؟ اگر صاحب کسب و کار هستید یا برند شخصی خود را دارید در این مطلب حتما همراه ما باشید.

 

نظارت بر اجرای موفق برنامه تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی

ما باید نتایج تبلیغات را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کنیم. این به ما کمک می کند تا ببینیم آیا سرمایه ما بازدهی دارد یا خیر و به اهداف تبلیغاتی خود دست یافته ایم. دانستن اینکه کدام نوع تبلیغات به بهترین شکل کار می کند به ما امکان می دهد رویکرد خود را برای کمپین های تبلیغاتی آینده بهبود ببخشم.

بر کسب و کار خود نظارت داشته باشید

برای درک نتایج تبلیغات، ابتدا باید کسب و کارمان را را قبل از شروع کمپین بررسی کنیم.

اگر می دانید روزانه چند مشتری از کسب و کار شما بازدید می کنند، می توانید پس از شروع تبلیغات، اعداد را مقایسه کنید. اگر افزایش قابل توجهی در درخواست مشتری مشاهده کردید، به احتمال زیاد فروش شما نیز افزایش می یابد.

نظارت بر تعداد درخواست هایی که از طریق ایمیل، وب سایت یا تلفن دریافت می کنید نیز می تواند به شما بگوید که مشتریان شما چگونه ترجیح می دهند با شما تماس بگیرند. به عنوان مثال ، ممکن است متوجه شوید که مشتریان ترجیح می دهند قبل از ورود به کسب و کار شما ابتدا از وب سایت شما دیدن می کنند.

اعتبار سنجی تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی

روش های ساده زیادی وجود دارد که می توانید اعتبار سنجی تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی خود را انجام دهید و اینکه کدوم نوع تبلیغات بهترین نتایج را برای کسب و کار تان ایجاد می کند به عنوان مثال:

  • از مشتریان خود بپرسید که چگونه از کسب و کار شما مطلع شده اند.
  • ایجاد انگیزه در مشتریان برای استفاده از تخفیف های شما.
  • برای ردیابی پاسخ از یک شماره تلفن یا آدرس ایمیل جداگانه برای تبلیغات خاص استفاده کنید.
  • دقیقاً پس از انتشار آگهی جدید، سوالات مشتریان را زیر نظر بگیرید.
  • گرفتن اطلاعات محل سکونت مشتری برای تعیین بهترین مکان ها برای تبلیغات.

اهداف خود را مرور کنید

مقایسه نتایج تبلیغات با اهداف اولیه به شما می گوید که آیا تبلیغات شما از انتظاراتتان فراتر رفته یا خیر. برای  اعتبار سنجی تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی، باید به نکاتی توجه کنید مانند:

  • بررسی افزایش فروش انجام شده.
  • تصویر کسب و کار شما بهبود یافته است.
  • اهداف بازاریابی شما برآورده شده اند.
  • بازخورد مشتریان مثبت بوده است.

پس از مرور اهداف و نتایج خود، در موقعیتی قوی قرار داریم که اهداف و استراتژی های جدیدی را برای کمپین تبلیغاتی بعدی خود می توانیم تعیین کنیم.

 

تبلیغات و اهمیت ارزیابی اثربخشی آن

اعتبار سنجی تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که باید انجام شود. به عبارتی می توان گفت اگر ارزیابی تبلیغات انجام نشود، شما هرگز متوجه نخواهید شد هزینه ای که برای تبلیغات کرده‌ اید آیا در جذب مشتری موثر بوده است یا خیر؟ به همین دلیل ممکن است یک مسیر اشتباه را بارها و بارها طی کنید.

آنالیز کمپین تبلیغاتی یکی از دشوارترین جنبه های تحقیقات بازاریابی است. بسیاری از عوامل می توانند در نتیجه تبلیغات و میزان فروش تأثیرگذار باشند. امروزه آژانس‌های تبلیغاتی بسیاری در جهت سنجش اثربخشی تبلیغات یا به عبارتی ارزیابی تبلیغات وجود دارند.

شما می توانید از آن ها برای نظارت بر اجرای برنامه تبلیغاتی و اعتبار سنجی تبلیغات استفاده کنید. این شرکت ها در حالت کلی ارزیابی ها و اندازه گیری ها را در دو مرحله می توانند انجام دهند.  قبل از انتشار تبلیغ و بعد از انتشار.

در صورتی که بودجه محدودی دارید و می خواهید نظارت بر برنامه تبلیغاتی را خودتان به عهده بگیرید باید به سراغ آزمون های اعتبار سنجی تبلیغات بروید.

آزمون های اعتبارسنجی تبلیغات

آزمون های مختلفی برای اعتبار سنجی تبلیغات وجود دارد. اما مطالعات نشان می دهد که نتایج آزمون های زیر در آنالیز کمپین تبلیغاتی، حاوی داده های بسیار مهمی برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات بوده است.

  1. آزمون یادآوری

در این آزمون شما باید تعدادی از مخاطبان خود را به صورت تصادفی انتخاب کنید. از آنها می خواهید که هر آنچه را که از تبلیغات شما به خاطر می آورند برای شما شرح دهند.

در مرحله بعد به آن ها کمک کنید تا مطالب بیشتری را به یاد آورند. اطلاعات به دست آمده از آزمون را به دقت یادداشت کنید. پاسخ های مشترک بین شرکت کنندگان در آزمون را استخراج کنید.

با ارزیابی آنها می توانید تا حدود زیادی مشخص کنید که کدام قسمت از تبلیغات شما از اثرگذاری بیشتری برخوردار بوده است. نتایج این آزمون پایان خوبی دارد و مزیت این آزمون مورد اطمینان بودن اطلاعات به دست آمده است.

 

۲. آزمون شناخت

یکی دیگر از آزمون هایی که در آنالیز کمپین تبلیغاتی می تواند به شما کمک کند، آزمون شناخت است. هدف از این آزمون، به دست آوردن درصد کسانی است که تبلیغ شما را از رسانه خاصی دیده یا شنیده یا به خاطر می آورند.

روی رسانه هایی که درصد پوشش بیشتری روی مخاطبان شما داشته اند، تمرکز بیشتر کنید. آن ها را شناسایی کنید و در کمپین های بعدی روی آنها وقت و هزینه بیشتری بگذارید.

۳.  آزمون های ارزیابی ترغیب مخاطبان تبلیغات

در این آزمون شما باید، دقیقا به سراغ مخاطبین هدف خود بروید. یعنی به سراغ افرادی که به خدمات یا محصول شما نیاز دارند. سپس او را در معرض آگهی قرار دهید و پس از آن تصمیم مصرف کننده در مورد خرید کالای مورد نظر را جویا شوید. ببنید تبلیغ شما چقدر در تصمیم گیری مخاطب هدف موثر بوده است و میل به خرید را در او افزایش داده است.

در صورتی که تبلیغات شما روی اکثریت افرادی که به عنوان مخاطب هدف به شمار می روند، تاثیر مثبتی نداشته باشد باید در استراتژی تبلیغاتی خود تغییرات جدی بدهید.

 

۴) آزمون های روانشناختی

برای انجام این آزمون شما به ابزار و محیط های خاص نیاز دارید. اگر یک برند یا کسب و کار نوپا هستید، استفاده از این آزمون برای اعتبار سنجی تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی، به شما توصیه نمی شود.

امروزه برندهای بزرگ در سراسر دنیا از این روش برای ارزیابی عکس العمل های احساسی مخاطبان هدف خود نسبت به تبلیغات استفاده می کنند. در  این آزمون حتی پاسخ هایی که افراد تمایل ندارند آن را به زبان بیاورند هم، مشخص می شود. مواردی که در این آزمون مورد سنجش قرار می گیرد عبارتند از:

میزان ضربان قلب، گشوده شدن مردمک چشم، پاسخ های الکترونیکی پوست، پاسخ های موج نگاری مغز و

صحبت نهایی

اعتبار سنجی برنامه تبلیغاتی و آنالیز برنامه تبلیغاتی با هدف سنجش اثربخشی تبلیغات و طراحی برنامه های آتی تبلیغات صورت می گیرد. واقعیت این است شما برای این که بتوانید نتایج به دست آمده از تبلیغات و آزمون های اعتبارسنجی تبلیغات را به صورت علمی تحلیل کنید،  نیاز به افرادی متخصص و با تجربه در این زمینه دارید. انجام این عملیات ممکن است به نظر بسیار پرهزینه باشد، اما باید توجه داشته باشید که در بلند مدت منجر به صرفه جویی در هزینه های مرتبط با تبلیغات و افزایش اثربخشی آن می شود.